Sprzątanie kościoła
Budynek świątyni nie jest własnością biskupa czy proboszcza. Jego właścicielem jest wspólnota parafialna. Ale tak jak każdy z nas dba o swój dom, powinniśmy dbać o NASZ DOM BOŻY. Tym bardziej, że dostaliśmy go od poprzednich pokoleń i powinniśmy go przekazać w stanie takim samym, a może lepszym, następnym pokoleniom.
25.02.24 : Ogłoszenie Parafialnej Rady Ekonomicznej
W 2023 roku w naszej parafii został wdrożony nowy system sprzątania świątyni. Przystąpiło do niego 75% rodzin naszej parafii. Zdecydowana większość - bo 264 rodziny wybrały wariant A zakładający coroczne wpłaty na budżet porządkowy , a 32 rodziny wybrały wariant B czyli samodzielne sprzątanie.
W bieżącym roku będziemy kontynuować ten system utrzymania porządku. Do wykonywania usługi sprzątania wybrano inną firmę spełniającą nasze wymogi. Od 17.02.24 sprzątaniem kościoła zajmuje się firma FIDIA z Sierakowa.
Na rok 2024 nie zmienia się wysokość opłaty porządkowej i wynosi 80zł od osoby dorosłej ze stałymi dochodami. Prosimy rodziny, które wybrały wariant A o wnoszenie tegorocznych opłat do końca kwietnia b.r.
Komunikat dot.wdrożenia nowego Systemu Sprzątania Świątyni - 04.02.23
- Zgodnie z wcześniej podanymi informacjami od tego roku zaczyna funkcjonować nowy System Sprzątania Świątyni.
- Wszystkie osoby , które wybrały w deklaracjach wybór wariantu A prosimy o dokonywanie w I-szym kwartale każdego roku wpłat wysokości wskazanej na konto parafii do końca kwietnia. Numer konta znajduje się na naszej parafialnej stronie internetowej oraz wywieszony będzie wraz z komunikatem w kruchcie na gazetce parafialnej. Wpłat można dokonać też w ratach oraz wyższej wysokości , a przelew należy opisać jako „opłata porządkowa” .
- Rodziny , które wybrały wariant B , czyli samodzielne sprzątanie mogą samodzielnie się dobrać w ramach tej samej miejscowości po dwie rodziny na jeden termin. W takim przypadku prosimy o szybka informację do Proboszcza. Dla innych rodzin Proboszcz we wzajemnej rozmowie dokona tych ustaleń.
- W Systemie będą cykle półroczne :po okresie 4 miesięcy sprzątania przez firmę zewnętrzną , 2 kolejne miesiące będą sprzątać rodziny wg wariantu B. I te cykle będą się powtarzać .
W pierwszym cyklu będą rodziny z Głuponi i Kuślina, a w drugim cyklu z Dąbrowy i Michorzewka.
konto Bank Spółdzielczy Duszniki Oddział Kuślin : 33 9072 0002 2001 0103 6084 0001
tytuł wpłaty „opłata porządkowa”
odbiorca: Parafia rzymskokatolicka pw. Zmartwychwstania Pańskiego w Kuślinie
Komunikat dotyczący Systemu Sprzątania Świątyni - 07.01.2023
W ostatnich miesiącach został zaproponowany przez Parafialny Zespół Synodalny nowy System Sprzątania Świątyni. W celu poznania opinii wszystkich członków naszej wspólnoty została przekazana do wszystkich posesji Deklaracja, która pozwalała wybrać jeden z wariantów udziału w sprzątaniu świątyni.
Teoretycznie na terenie parafii znajduje się 390 adresów z czego 255 rodzin uczestniczyło dotychczas w sprzątaniu świątyni w cyklu dwuletnim. Na ok. 350 przekazanych i pobranych internetowo formularzy oddano do dn. 15.12.22. - 216 wypełnionych deklaracji, a zatem 62%.
Po zliczenia głosów uzyskano następujący wynik:
- Łączna ilość deklaracji wariantu A (odpłatność) – 179 ( 83% złożonych )
- Łączna ilość deklaracji wariantu B ( samodzielnie) – 37 ( 17% złożonych )
Nawet gdyby doliczyć rodziny , które nie złożyły deklaracji do wyboru wariantu B to wtedy proporcje wyboru wariantów byłaby za wariantem A – 70%, a za wariantem B -30% .
Zdecydowana większość parafian opowiedziała się za wyborem dobrowolnej odpłatności za sprzątanie świątyni.
Po głębokiej analizie tych wyników i ich rozeznaniu zostały podjęte następujące decyzje:
- Od 2023 roku zostanie wprowadzony nowy mieszany system sprzątania świątyni, uwzględniający oba warianty.
- Nowy System zacznie funkcjonować zaraz po zakończeniu biegu pełnego dotychczasowego cyklu – a zatem po zakończeniu kolejki przez rodziny z Kuślina i Michorzewka.
- Wszystkie Rodziny , które wybrały wariant A proszone będą w I-szym kwartale 2023 roku o dokonanie zadeklarowanych wpłat.
- Rodziny , które wybrały wariant B będą jak dotychczas samodzielnie sprzątać świątynię wg nowego harmonogramu, który zostanie opracowany po zakończeniu dotychczasowej kolejki.
- Szczegóły związane ze sposobem wnoszenia wpłat, nowego harmonogramu sprzątania oraz inne informacje zostaną opracowane w styczniu 2023 i przekazane na parafialnej stronie internetowej oraz w kruchcie kościoła.
- Rodziny, które dotychczas jeszcze nie wybrały wariantu mogą wciąż złożyć deklaracje, które są do pobrania na stronie internetowej: www.parafiakuslin.pl
Uwaga: Formularz Deklaracji udziału w Systemie Sprzątania Świątyni jest do pobrania w zakładce <SYNOD>
Propozycja nowego systemu sprzątania świątyni – planowane od stycznia 2023. ( zmodyfikowana po spotkaniu synodalnym w dn.4.10.22)
Z uwagi na coraz częściej pojawiające się trudności w osobistym zaangażowaniu się rodzin w cotygodniowe sprzątanie kościoła i otoczenia, Zespół Synodalny opracował nowy system organizacji i utrzymania porządku w naszej świątyni.
Wariant A : System opiera się na zgromadzeniu Rocznego Budżetu Porządkowego poprzez wpłaty świadczenia przez parafian i finansowaniu za jego pośrednictwem określonych czynności.
a. Rodziny (Osoby), które osobiście nie będą sprzątać kościoła --> Wpłata min. 80,00 zł / rok od każdej osoby pełnoletniej pracującej lub pobierającej emeryturę/rentę z adresu kolędowego – za: sprzątanie / wynajęta firma/, kwiaty /kwiaciarnia/, skarbnik rady ekonomicznej (dokumentacja wpłat i rozliczeń).
b. Budżet Porządkowy (sprzątanie, dozór, kwiaty, obsługa techniczna i finansowa – wyniesie przy ok. 1400 mieszkańcach i dobrowolnych wpłatach min.50% osób ok. 56000,00/rok.
c. Czyli budżet tygodniowy wyniesie ok. 1080,00 zł
d. Z tego na miesięczne potrzeby opłacenia:
1. Sprzątania (osób/firmy) = 500,00 * 4 tyg. = 2000,00/miesięcznie
2. Skarbnika rady ekonomicznej parafii lub/i proboszcza 150,00 (prowadzenie dokumentacji finansowej (składki) oraz rozlicznie się z wykonawcami = 150,00 * 4 tyg. = 600,00/miesięcznie
3. Kwiaciarnia (przystrojenie kwiatami ciętymi + doniczkowe) = 200,00 * 4 tyg. = 800,00/miesięcznie
4. Ponadto proponuje się, żeby 2 razy w roku np. przed Bożym Narodzeniem i Wielkanocą profesjonalnym sprzątaniem kościoła (mycie podłóg, okien, witraży oraz odkurzania organów – przy użyciu właściwych środków chemicznych i sprzętu) zajęła się odpowiednio doświadczona i wyposażona firma sprzątająca /wg. uzgodnień z proboszczem co do częstotliwości, zakresu i cen świadczonych usług.
6. Wraz z wprowadzeniem nowego odpłatnego systemu osoby/rodziny nie będą wnosić żadnych innych ( też zwyczajowych) opłat związanych z utrzymaniem czystości/wystroju kościoła.
W okresie październik - listopad b.r. będą zbierane deklaracje osobiste o wyborze sposobu uczestnictwa w "Systemie" potwierdzące wysokość składki rocznej przez daną rodzinę w parafii. Natomiast rzeczywiste wpłaty na dany rok będzie można wpłacać jednorazowo lub "ratalnie" w ciągu pierwszego kwartału następnego roku.
Wariant B : Rodziny mogą zdecydować się w wypełnianej deklaracji na pozostawieniu dotychczasowego systemu opierającego się na osobistym sprzątaniu koscioła i otoczenia, bez konieczności wnoszenia opłat ww opłat, a jedynie zwyczajowych datków.
Uwaga : Na podstawie złożonych deklaracji zostanie ustalony system wg dominującego wariantu. Istnieje możliwość wprowadzenia wariantu zmodyfikowanego w oparciu o rzeczywiste wybory parafian zawarte w przekazanych deklaracjach. Parafianie zostaną bieżąco poinformowani do 30.12.2022.
Wstępnie planuje się wprowadzenie nowego systemu od 1 stycznia 2023 .